Rec.play
1.Zakelijke gegevens Onderdeel A
A. Titel van het boek.
Rec.play
B. Naam van de auteur.
Hans Hagen
C. Naam van de uitgever/producent en het jaar van verschijnen en het aantal bladzijden.
De naam van de uitgever is Malmberg en verscheen in 1999 en heeft 96 bladzijdes.
2. Samenvatting van het boek
Teye moet voor biologie een spreekbeurt houden over schimmels. Als hij zijn kat Wammes kwijt is, gaat hij langs bij een waarzegster. Ze vraagt of Teye een Lex en een Emma kent. Lex kent hij wel, namelijk uit zijn klas. Maar Emma zegt hem niks. Ze zegt ook tegen hem dat Wammes ergens in een schuur in de polder ligt. Hij gaat al bij een paar huizen langs. Zonder succes helaas. Maar hij zet door en gaat naar het volgende huis, daar doet een meisje open. Teye vindt haar meteen aantrekkelijk. Teye begint wat te stotteren en vindt het lastig om uit zijn woorden te komen. Na de uitleg van Teye vraagt ze haar naar binnen om wat te drinken. En ze vertelt dat ze Emma heet. Dat kan geen toeval zijn.
Emma helpt Teye met het zoeken van Wammes, de kat. Ze kunnen Wammes dezelfde dag helaas niet vinden. Teye komt een dag later weer bij Emma om naar Wammes te zoeken. Helaas lukt het nog niet om Wammes te vinden. Wel worden ze in die tijd op elkaar verliefd en beginnen een relatie.
Toen Emma en Teye terug gingen naar huis, zagen ze de ouders van Teye huilen in de bank. De broer van Teye Jikke heeft een ongeluk gehad, hij was vrachtwagenchauffeur. Hij ligt in coma. Een paar dagen later overlijdt de broer van Teye. Jikke filmde meestal als hij aan het rijden was. Hij heeft ook nog veel beelden achter gelaten. Teye kijkt vaak naar deze beelden.
Emma helpt in deze tijd Teye vaak met zijn spreekbeurt, maar zijn spreekbeurt wordt meer een film. Als Emma nog eens langs komt, weet Teye haar naakt te filmen. Als Emma erachter komt, belooft Teye de band te wissen. Emma komt steeds minder langs bij Teye, want hij neemt echt alles op en daar wordt ze gek van. Ze besluit het uit te maken.
Ze gaan op schoolkamp. Emma wordt verliefd op Lex en Teye neemt nog steeds alles op. Zelfs als de jongens onder de douche staan. Als Emma erachter komt dat Teye nog steeds de band niet heeft gewist, wordt ze helemaal boos. Teye wil de band nog steeds niet wissen. Emma heeft als wraakactie Wammes ingevroren in een ijsblok voor Teye’s huis. De oogkassen van de kat waren zelfs helemaal leeg.
Teye moet aan zijn presentatie beginnen voor biologie. De film begint met wat schimmen die bewegen op ijs. Emma voelt al wat aankomen, Teye kijkt soms naar haar. Daarna volgt het stukje van Emma op de kamer, ze schaamt zich dood. Ze gaat naar de tv en wil de band eruit doen. Ze struikelt nog over een tas. Ze kan zich er ook niks meer van herinneren. Ze wordt wakker en ziet dat Teye bezorgd naar haar kijkt. Emma ligt rustig op de bank wanneer Teye aanbelt. Emma komt niet meer uit haar woorden. Ze hebben elkaar al lang niet meer gezien.
3. Over de auteur
Hans Hagen is op 10 september 1955 geboren in ‘s Gravenland. De leraar van Hans las veel boeken voor. Daardoor is Hans ook meer boeken gaan lezen. Hijzelf was Nederlands leeraar en redacteur van Okki en Toptoe, hij werd in 1987 fulltime schrijver voor Okki en Toptoe. Na 1987 werkte hij voor veel verschillende tv- en radioprogamma’s. Hij was ook schrijver van de serie Sesamstraat voor de serie over het Jublientje. Hij houd erg veel van reizen en heeft Nederlands en geschiedenis gestudeerd. Hij is getrouwd met Monique Hagen, waarvan je haar misschien wel zult kennen. Ze werkt als schrijver en verteller voor Het Klokhuis. 2004-2008 was hij bestuurslid van de Vereniging van Letterkundigen.
4. Over het boek
A.Welke illustratie staat er op de voorkant van het boek? Leg duidelijk uit wat deze illustratie met het boek te maken heeft.
Het geeft Teye weer met een video camera, hij kijk daar heel serieus in en geeft een beetje enge sweer.
B.Is het boek aan iemand opgedragen? Probeer erachter te komen wie het zijn en wat ze met de schrijver te maken hebben.
Het boek is niet opgedragen.
C. Beschrijf de plaatsen die voorkomen in het boek. Verklaar waarom de schrijver hiervoor gekozen heeft en wat ze met het verhaal te maken hebben.
Het vind zich plaats op de polder van Flevoland, school en bij Teye thuis. Het heeft niet zozeer iets met het verhaal te maken.
D. vanaf welk perspectief is het verhaal geschreven. Leg uit
Het is van uit het “ik” perspectief geschreven. Teye zegt telkens alsof het hem gebeurt, en zo alles voor zich ziet.
D. Heeft het verhaal een open of gesloten einde? Leg ook dit uit
Niet helemaal, je weet dat ze het weer willen proberen, maar je komt niet te weten of dat ook daadwerkelijk gebeurt.
5. Leeservaringen
Het verhaal sprak me wel aan, je komt in een situatie die je niet graag hebt en bijna machteloos bent. Door het verhaal heb je wel in de gaten hoe snel je dus iemand in zijn macht kan hebben.
Ik vind dat het niet kan dat je zomaar zonder te vragen mensen zit te filmen, zoals in de douche dat is niet graag wat iedereen zomaar ongevraagd wil, of sowieso wil.
Het verhaal is eigenlijk totaal niet voorspelbaar. Ik heb nog nooit een verhaal gelezen wat over dit onderwerp gaat. Er gebeuren genoeg dingen die boeiend zijn, zoals of Teye wel Wammes terug krijgt, of Emma en Teye wel bij elkaar blijven, of Teye de band wel zal wissen en of Emma het uit maakt of niet.
Er zit een redelijk snel tempo in het verhaal, daar ligt het ook vooral aan dat het zo boeiend blijft. Het logboek van Teye vond ik zelf wat minder interessant. Omdat er vooral informatie instaat die niet bij het verhaal insluit.
Het verhaal was leuk en vlug om te lezen. de leeftijd zou ik rond 14-16 jaar inschatten, voor wie de boeken zijn geschreven. En dat klopt dus ook wel.
De gebeurtenissen kunnen echt gebeurd zijn en zijn dus realistisch. De gebeurtenissen zijn gelukkig voor mij niet herkenbaar. Ik zou totaal niet graag een van de hoofdpersonen willen zijn.
Ik heb nog nooit van dit soort boeken gelezen. Het is best wel dramatish en er komen veel gedachtes in je hoofd op.
Ik heb veel informatie van de hoofdpersonen gekregen. De beslissingen die de hoofdpersonen nemen zijn niet allemaal zo even handig. Het hele verhaal is logisch opgebouwd en bevat een paar terug blikken zoals dat ze in de gaten heeft dat de camera aanstond.
Het verhaal is makkelijk te lezen voor mijn leeftijd, ik ben 14 jaar oud.
6. Verwerkingsopdracht
Beschrijf wat het problem van de hoofdpersonen is, hoe deze in de loop van het verhaal verandert en hoe het staat met dit problem aan het eind van het verhaal.
het probleem van Teye is dat hij graag meer wil weten over zijn broer Jikke, en veel filmpjes van hem terug kijkt. Hij filmt daardoor zelf ook steeds meer en ook dingen die niet iedereen wil. Emma vind het ook totaal niet fijn dat ze daardoor word gebruikt.
Emma wil Teye wel graag helpen met het filmen van Teye’s project. Totdat Teye haar naakt gaat filmen heeft Emma er genoeg van en maakt ze het dus uit, Emma heeft nieuwe gevoelens voor een andere jongen Lex.
Teye beging meer te filmen dan ooit te voren en wil niks meer missen. Alles terug kunnen zien, horen en voelen. Hij wil er een documentaire van maken. Emma heeft er dus echt genoeg van, Emma komt er nooit meer.
Teye moet zijn project dus beginnen en wil Emma plagen, hij laat Emma naakt voor de hele klas zien op de tv. Wat er uitzag als een onschuldig schimmel filmpje eindigde voor Emma in een hel.
Ze word boos en reageert er moeilijk op. Teye word nu toch bezorgd.
Teye komt een paar dagen later bij Emma langs, hij wil haar weer zien en contact hebben. Teye stopt met filmen en Emma wil vooral rust hebben.
Emma is veel veranderd in deze periode. Ze was verliefd op Teye en zag hem later als een slechte vriend. Teye wilde niet luisteren naar Emma. Hij heeft de videoband niet gewist tot grote angst voor Emma. Teye kan er alles mee doen. Zoals je dus ook heb kunnen zien, hij gebruikt het in een onschuldig verslag voor schimmels.
Teye bewaarde de banden alleen om de macht over Emma te krijgen. En dat is hem gelukt.
Maak jouw eigen website met JouwWeb